dinsdag 8 oktober 2013

Talicska...

Nu we zo langzaamaan een beetje bekender worden in de omgeving vonden we het ook wel belangrijk om eens kennis te maken met onze Hongaarse buren. Nu wonen de buren niet direct naast ons, maar op een 300 meter afstand. Een kleine wandeling dus en met de nette schoenen aan op stap naar de buren Sannyi en Rozsa. Aangezien ons Hongaars nog niet helemaal perfect was, zeg maar gerust, nihil.. was het wel fijn om te horen dat ze beiden een flinke mond Duits konden spreken.
Nu wil de Hongaarse traditie dat er bij komst van vrienden altijd een pálinka, een fruitdistillaat van eigen stooksel, gedronken wordt. Nu zijn we als echte slijters altijd geïnteresseerd in allerlei andere dranken en vooral als dit zelf gemaakt wordt. Ook de verhalen van pálinka hadden we natuurlijk al gehoord.
Dit drankje werd dus ook bij onze buren geschonken en zij zaten natuurlijk te kijken of hoe wij hier op reageerden. Nou, dat is gelukt! Alleen de gedachte eraan laat me alweer zweetpareltjes op mijn hoofd verschijnen! Nu is mijn lief iets meer gewend en hij dronk dit drankje met een gemak waarvan ik stond te kijken... en de buurman ook. Nu ligt ook het drink tempo in Hongarije iets hoger dan bij ons en mijn lief deed goed mee.... later vertelde hij dat hij goed in de gaten hield hoeveel de buurman dronk en dat hij daar in meeging maar absoluut niet meer wilde drinken! 
Na één drankje wordt men al wat losser, dat kan ook niet anders. Met twee drankjes gaat het Hongaars al wat beter en met drie glazen was ons Hongaars bijna vloeiend en de buurman zijn Duits ook....
De vrouwen doen hier niet aan mee, ze drinken een glaasje mee en gaan dan vaak over op iets ander, dus voor mij viel het mee. 
Nadat de halve avond voorbij was en de stemming er goed in zat moest ik even mee naar buiten met de buurman. Hij wilde mij even wat laten zien.
En daar stond hij dan, de kruiwagen, de taliscka... die kon ik wel meenemen om mijn lief mee naar huis te nemen. Het Duitse woord voor kruiwagen was in ons beider geheugen weggevaagd en dit was de enige manier om het duidelijk te maken!
Nu na al een heel aantal jaren  in Hongarije te komen blijft de taliscka een begrip tussen ons en de buurman. Gelukkig is het niet nodig geweest als vervoersmiddel, maar elke keer wijst de buurman hem nog even aan.....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten